Sigma Lutín pro své známky zvolila výtvarníka Františka Ringo Čecha. Prodejní komplet obsahuje především 1 známkový sešitek, z celkově uvolněných 50 ks pro sběratele (citace oficiálního textu zaslaného e-mailem).
Emise vyvolala mezi sběrateli nevoli, o čemž svědčí kopie e-mailů, které nám někteří filatelisté poslali. V čem je zakopaný pes?
Druhým artefaktem je příloha známkového sešitku: pseudo obálka dne vydání s gumovým kašetem, s otištěním napodobeniny poštovní známky. Je to však známka či celina? Není, ani jedno ani druhé!
Jde doslova o falsum ke škodě sběratelů a možná, i ke škodě pošty, protože nikdo neví, kolik obálek bylo ve skutečnosti vytištěno a kolik se jich může v budoucnu objevit v běžné korespondenci. Tiskárna (zcela určitě ne tiskárna poštovních cenin - v tomto případě Tiskárna Hradištko s.r.o.), vyhotovila barevný ofsetový tisk pozměněné známky přímo na obálku. Obálka tím pádem vypadá, že jde o poštovní celinu, byť celinu soukromého původu. Velikost známky téměř přesně odpovídá velikosti vlastních známek z 25ti kusového archu. Ale taková vlastní známka firmě Sigma vydána nebyla. Vrcholem ovšem je, že "někdo" napodobil nejen poštovní známku s nominální hodnotou "B", ale také unikátní ochranný prvek České pošty a známek a to mikrotext pod názvem státu, který je výhradně u vlastních známek. A to už je silná káva.
Jde doslova o falsum ke škodě sběratelů a možná, i ke škodě pošty, protože nikdo neví, kolik obálek bylo ve skutečnosti vytištěno a kolik se jich může v budoucnu objevit v běžné korespondenci. Tiskárna (zcela určitě ne tiskárna poštovních cenin - v tomto případě Tiskárna Hradištko s.r.o.), vyhotovila barevný ofsetový tisk pozměněné známky přímo na obálku. Obálka tím pádem vypadá, že jde o poštovní celinu, byť celinu soukromého původu. Velikost známky téměř přesně odpovídá velikosti vlastních známek z 25ti kusového archu. Ale taková vlastní známka firmě Sigma vydána nebyla. Vrcholem ovšem je, že "někdo" napodobil nejen poštovní známku s nominální hodnotou "B", ale také unikátní ochranný prvek České pošty a známek a to mikrotext pod názvem státu, který je výhradně u vlastních známek. A to už je silná káva.
Ve zvětšení reprodukce je vidět ochranný prvek poštovních známek pod názvem "ČESKÁ REPUBLIKA" - "ČESKÁ POŠTA . VLASTNÍ ZNÁMKA ...".
Všeobecně známá zkratka "FDC - First Day Cover" (česky Obálka dne vydání) byla v přesmyčce pozměněna na nic neříkající FCD.
Součástí trojkompletu sběratelských artefaktů je známkový sešitek + pseudo FDC + velká autorská reprodukce návrhu na vlastní známku - ve formě užité, nikoliv volné grafiky. Je podepsaná výtvarníkem v nákladu 200 ks. Celková cena kompletu bez balného a poštovného je 7000 Kč.
A proč se tomu věnujeme, když objednavatel si může s celým nákladem disponovat dle libosti?
Protože jsme odborný web sběratelů vlastních známek a přesně takové "vydavatelské" aktivity nám vadí i škodí. A nic na tom nemění ani skutečnost, že někteří obchodníci sběratelům nenabídli vůbec nic anebo za mnohem přemrštěnější cenu.
Protože jsme odborný web sběratelů vlastních známek a přesně takové "vydavatelské" aktivity nám vadí i škodí. A nic na tom nemění ani skutečnost, že někteří obchodníci sběratelům nenabídli vůbec nic anebo za mnohem přemrštěnější cenu.
Podobná praxe v numismatice, kdy omezený náklad rozeberou jen obchodníci, anebo je cena stanovená koncovými prodejci tak vysoká, že fakticky škodí sběratelství, bychom neradi viděli ve filatelii. Každopádně by to mohlo nevratně přiblížit konec filatelistického zájmu a nejen o vlastní známky.
Břetislav Janík
Žádné komentáře:
Okomentovat